Home
Afdrukken

het aanschaffen van een kart

Veel vragen die bij Kart Service vd Spoel binnenkomen gaan over het aanschaffen van een kart. Het aanschaffen van een kart is een van de leukste maar ook een van de moeilijkste dingen, tenminste als je meteen een goede keuze wilt maken. Begin je met een 2e hands kart, begin je met een nieuwe kart en wat voor soort kart ga ik kopen?
 

 

Een van de eerste dingen waar naar moet worden gekeken is meteen ook het belangrijkste, hoeveel geld heb ik te besteden? Hier moet niet alleen naar worden gekeken bij de aanschaf van de kart, maar ook naar het onderhoud dat er nodig is voor de kart.

Een tweede punt dat ook erg belangrijk is bij het opstellen van het budget voor de aanschaf van de kart is wat voor extra dingen er nog allemaal gekocht moeten worden. Denk maar aan het gereedschap, kleding, vervoer en nog veel meer bijkomende zaken die bij elkaar ook veel geld kunnen kosten.

Als derde punt moet je jezelf afvragen waar je de kart gaat kopen, ga je hem particulier kopen of ga je hem bij een handelaar kopen. Koop je de kart bij een particulier dan loop je een groot risico dat je een kart koopt waar een heleboel aan mankeert en dus naast de aanschaf nog heel veel bijkomende kosten heeft.

Snel door de bocht wil iedereen

Koop je een kart bij een kartshop dan is het vaak niet alleen dat je de kart daar koopt maar ook klant wordt bij die shop. De meeste shops hebben hun eigen merk kart en koop je bij die shop een kart dan kunnen zij je helpen met het afstellen van de kart en met reserve onderdelen. Let er wel op dat je een kart koopt bij een shop die een beetje bekend is omdat er veel shops zijn waar men geen verstand heeft van karts en motoren. Voor meer info hierover kan men bellen met de NAB of KNAF.


Het uitzoeken van het juiste type kart kan vrij moeilijk worden, dit komt omdat er zoveel modellen karts en motoren te koop zijn. Het beste kan worden gekeken worden naar de wedstrijdklassen die er zijn in Nederland.

Een minikart met 60cc Gazelle motor voor de kinderen

Als eerste kunnen kinderen van 8 t/m 11 jaar het beste beginnen met een mini kart, dit is een klein kort kart frame met daarop een Comer 60cc of Parilla 60cc motor. De motor levert niet zo veel vermogen als een ander soort kartmotor en heeft tevens een koppeling op de motor zitten zodat ook stilgestaan kan worden met de kart. Het mooie is dat er een accu op de kart zit en een startmotor op het motorblok waardoor er door de kleintjes met een druk op de knop de motor kan worden gestart.

Een Puffo kart voor de hele kleine

Een andere mogelijkheid voor kinderen van 8 t/m 11 jaar is een mini kart met daarop een 160cc Honda motor. Deze motor is zeer betrouwbaar en gaat zeer lang mee zonder enig probleem. Een aantal nadelen zijn dat de motor zwaar is, niet zoveel vermogen heeft en niet elecktrisch gestart is.

Daarnaast is er nog de Rotax Max mini max voor kinderen van 8 t/m 1 jaar. Er wordt gereden met een Rotax max 125cc motor met een aantal restrictors waardoor de motor minder vermogen leverd. De motor is electrisch gestart en is zeer betrouwbaar. Een ander voordeel is dat wanneer de kleintjes groter worden de restrictors uit de motor gehaald kunnen worden waarna er mee in de junioren klasse van de Rotax Max gereden kan worden.


Voor kinderen van 11 t/m14 jaar zijn er wat snellere motoren en grotere karts. Deze klasse wordt de junioren klasse genoemd waarbij gebruik wordt gemaakt van met een gewoon 100cc frame of een iets korter frame ( 2 a 3 cm) waarop een 100cc zuiger gestuurd motor met koppeling komt te staan. Deze klasse is een mooie tussenstap voor de kleintjes die uit de mini's komen en niet meteen al te snel willen rijden.

Een andere mogelijkheid is de Rotax Max junior klasse waarbij gebruik wordt gemaakt van een Rotax Max motor die wat minder snel is als die wordt gebruikt voor de volwassenen klasse.


Een andere mogelijkheid is dan ook nog altijd de 125cc automaat klasse waar vanaf 14 jaar in gereden kan worden en steeds meer in trek is bij wedstrijdrijders en recreatieve rijders.

Deze motoren zijn ideaal geschikt voor recreatief gebruik, ze gaan lang mee en hebben weinig onderhoud nodig en leveren behoorlijk veel vermogen. De motoren zijn watergekoeld en maken hierdoor weinig lawaai en ook vastlopers komen minder vaak voor, kortom een ideale combinatie voor de snelle recreant.

Deze klasse is op te splitsen in een klasse waarbij alle soorten 125cc motoren mogen worden gebruikt.

Een klasse waarbij alleen met de Rotax Max motor mag worden gereden en daarbij moeten de motoren verzegeld zijn zodat er niet met de motoren gerommeld kan worden.

De laatste klasse is vrij nieuw en daarbij zijn nog niet zoveel mogelijkheden tot wedstrijd rijden maar voor recreatief gebruik is het een prima motor net als alle andere motoren. Het gaat hierbij om de Vortex Rok.

Even samen vatten, er kan voor recreatief rijden of wedstrijd rijden gebruik gemaakt worden van de volgende motoren. Alle gaan vrij lang mee en geven weinig tot zeer weinig problemen.

De IAME K25 is een motor die er al lang is maar geen ingebouwde startmotor heeft. De IAME Leopard die een zelfde soort cilinder heeft als de K25 maar verder heel anders is en een ingebouwde startmotor heeft. Natuurlijk is er de Rotax Max met daarnaast de Vortex Rok die er heel erg op lijkt. Naast deze typen zijn er momenteel zeer veel fabrikanten bezig et een soort gelijke motor te maken als de Rotax Max en Vortex Rok, maar zijn net echt goed verkrijgbaar en dan gaat het niet alleen om de motor maar ook om de reserve onderdelen dus hou er rekening mee bij de aanschaf van de motor.

Vanaf begin 2007 is er tevens sprake van dat de 100cc klasse wordt verandert en wordt dan een klasse waarbij er gebruik gemaakt wordt van 125cc motoren met koppeling en startmotor. Deze motoren zullen een stuk sneller zijn dan de Rotax Max en de Vortex Rok en ook als de IAME Leopard, maar veel is er nog niet bekend. IAME heeft al wel een nieuw soort motor gemaakt en die heet de X30.


Een 100cc motor voor de ICA klasse is 100% fun

En nu voor de leukste klasse, dit omdat ik zelf ook in deze klasse rij, de Intercontinental A oftewel gewoon een 100cc kart met daarop een 100cc membraam motor. Het is een snelle en leuke klasse om in te rijden en is een goede klasse om veel wedstrijd ervaring op te doen voor een verdere race carrière. De motor levert veel vermogen en de combinatie frame en motor is ligt en zeer wendbaar. Het enige waar wel op gelet moet worden is dat deze klasse iets duurder is als alle voorgaande klassen. Een andere klasse die erg op de voorgaande lijkt en qua snelheid ook niet veel verschilt, is de Formule A. Er wordt gereden met dezelfde motoren met wat meer vrijheid tot tunen van de motor.


Voor de rijder met een klein budget die toch graag wil rijden met een eigen kart en eventueel af en toe wat vrienden meeneemt om ook een rondje te rijden is een Honda Prokart een uitstekende keuze. De aanschafprijs is nieuw niet zo heel veel lager als die van de andere karts, maar de onderhoudskosten zijn het laagst van alle combinaties uit de lijst en dat maakt het voor mensen met een laag budget extra aantrekkelijk. Het enige waar wel rekening mee moet worden gehouden is dat het ook de traagste uit de lijst is en dat je op een circuit aan alle kanten voorbij wordt gereden met deze combinatie. Het is leuker om deze klasse in wedstrijdverband te gaan uitoefenen zodat er toch nog wat geraced kan worden met andere mensen die hetzelfde materiaal hebben.


Om te beginnen met karten is een 125cc schakelkart niet echt aan te bevelen ondanks dat er een koppeling op de motor zit en kan worden stilgestaan met de kart met een draaiende motor, maar voor de gevorderde karter is het een heel nieuwe uitdaging. Naast het rijden moet nu tevens ook nog geschakeld worden en dat kost op een circuit met veel bochten veel tijd en ben je langzamer dan een 100cc kart of een 125cc automaat, maar ga je nu rijden op een circuit met veel rechte stukken en af en toe een langzame bocht dan is een 125cc kart de kart die je moet hebben. Ook wat betreft het onderhoud is het iets minder dan de 100cc karts, alleen moet er dan wel op worden gelet als er een 2e hands kart wordt gekocht. Op een 125cc kart zitten veel onderdelen en kan er dus ook veel stuk gaan dit geldt ook voor de motor, deze is erg ingewikkeld met alle tandwielen die er in zitten en als er dan iets kapot is dan kan de portemonnee ook goed open worden getrokken.

De 125cc schakel kart zijn ingedeeld in twee groepen, een met een membraam inlaat en een met een roterende inlaat.

De motoren met membraan inlaat zijn ook weer in twee groepen te verdelen. De eerste groep rijdt met motoren die afkomstig zijn van cross motoren en de andere groep rijdt met motoren die speciaal zijn gemaakt voor de kartsport.


De membraam motor afkomstig van een crossmotor is sterk en snel maar eigenlijk niet gemaakt voor de kart en voordat hij het goed doet ben je een paar centen verder. Wat wel makkelijk is dat wanneer er onderdelen nodig zijn dan hoeft men niet perse naar de karthandelaar voor onderdelen, maar kan ook bij de motorcross handelaar onderdelen gehaald worden.

Een andere soort membraammotor die steeds meer wordt gebruikt is een speciaal voor de kart gebouwde membraammotor met de inlaat aan de voorkant, deze levert zeer goede prestaties op een kart dit doordat hij speciaal is ontwikkeld voor de eisen die een karter stelt aan een motor. Ben je van plan een nieuwe schakelkart te kopen dan is dit de motor die je het beste kunt kopen!


De laatste en ook snelste 125cc motor die er is, is de 125cc motor met roterende inlaat. Ook deze motor is speciaal ontwikkeld voor het karten het enige verschil is dat deze motor een heel stuk duurder is in aanschaf en zeker in onderhoud dit komt dan waarschijnlijk ook door het enorme vermogen dat deze motor levert en haast te vergelijken is met het onderhoud aan een 100cc motor met dan alleen even iets hogere prijzen. Helaas bestaat deze wedstrijd klasse net meer en kunnen de motoren net meer nieuw worden gekocht. Kan je een 2e hands kart kopen met zo'n motor denk eerst eens goed na want de onderdelen van deze motoren zijn slecht te koop.


De laatste klasse die er nog is daar wordt gebruik gemaakt van vertakt motoren. Daar waar er indoor alleen maar gebruik wordt gemaakt van viertakt motoren daar wordt er voor buiten gebruik alleen maar gebruik gemaakt van tweetakt motoren. Hier en daar zijn er nog wel leuke groepen waar er met viertakt motoren wordt gereden maar als je kijkt naar alle races die gehouden worden dan is het wel duidelijk dat het viertakt gebeuren bijna is afgelopen. Een aantal jaar geleden werd er nog door velen gezegd dat de tweetakt motoren binnen enkele jaren niet meer gebruikt zouden mogen worden maar het tegendeel is waar en zijn er nog maar weinig fabriekenten en dealers die zich bezig houden met viertakt.

De grootste groep viertakt rijders maakt momenteel gebruik van de Biland motor. Deze motor is een 250cc viertakt met twee cilinders en doet het heel erg goed.

Naast deze motor wordt er nog gebruik gemaakt van de Honda GX 390 en de Subaru motor, maar daar worden weinig tot geen races mee gehouden.

Een andere klasse die momenteel probeert van de grond te komen is de World Formula klasse. Ook dit is een viertakt motor geschikt voor de recreant en gaat vrij lang mee met een aanschafprijs die erg laag is. Helaas geeft de motor erg weinig vermogen en is hij erg zwaar waardoor je weinig kan racen en meer in de weg rijdt op circuits.


Na al deze verschillende soorten karts weet je als beginnende karter waarschijnlijk helemaal niet meer wat je nou het beste kan kopen. Een ding wat je zeker dan moet gaan doen is wat kartwedstrijden bezoeken en daar kijken naar de verschillende klassen die er rond rijden en met mensen gaan praten die daar meedoen aan de wedstrijden. Al deze mensen hebben op zo'n zelfde punt gestaan wat betreft het aanschaffen van een kart en kunnen je zeker wat tips geven wat betreft de eerste kart die je moet gaan kopen. Als je na al deze verschillende soorten karts dan toch nog een keuze hebt kunnen maken dan kan je natuurlijk een nieuwe kopen, maar ook met een goede tweedehands kart kun je beginnen. Stel je voor dat je toch een verkeerde keuze hebt gemaakt dan zit je meteen vast aan zo'n duur ding en gaat het je meteen een heleboel geld kosten bij het inruilen of bij het aanschaffen van een andere kart. Maar goed om nu een klein budget samen te stellen voor het aanschaffen van een kart ga ik uit van een 100cc kart waarmee gereden kan worden in de klasse Intercontinental A.

Deze kleine berekening geldt ook in zekere mate voor de 125cc klassen en de junioren. Voor de 125cc schakel karts zal de prijs van aanschaf een stuk hoger zijn, maar je krijgt een goed idee van wat er allemaal komt kijken bij het rijden van races of rondjes op een baan.

 


           
  Klein budget     Groot budget
           
aanschaf van de kart 1500,00   6000,00
extra set slick banden met velgen --------   350,00
extra set regen banden met velgen --------   350,00
reserve motor nieuw --------   2000,00
race overall met helm en handschoenen 300,00   800,00
diverse inbussleutels 50,00   100,00
ring en steeksleutels 25,00   50,00
schroevendraaiers 10,00   35,00
hamers en ander klein gereedschap 50,00   50,00
bandenspanningsmeter 50,00   100,00
karttrollie 160,00   160,00
benzinetankje met pompje of trechter 40,00   40,00
karretje voor vervoer naar het circuit 200,00   1000,00
Reserve onderdelen zoals bougies, tandwielen... 30,00   100,00
kettingspray, schoonmaakspullen, 2-t olie 30,00   30,00
eventueel een wedstrijd licentie --------   120,00
inschrijfgeld voor wedstrijden 4x --------   400,00
aan te schaffen nieuwe banden 1x/5x 165,00   825,00
baanhuur voor het rijden van 10-20 keer 350,00   700,00
op te rijden benzine voor 10-20 keer 200,00   400,00
rijden van schade en onvoorziene kosten 150,00   500,00
motor revisies (afhankelijk van het rijden) 2x/4x 500,00   1000,00
  --------------   --------------
Totaal 3.810,00   15.110,00


Zo zie je dat je alleen met het aanschaffen van een kart er nog niet bent. Naast het bedrag dat je nodig hebt voor het aanschaffen van de kart is er ook nog extra geld nodig voor het kopen van kleding, gereedschap en andere dingen. Ook is het budget afhankelijk van de manier waarop gereden wordt, wordt er erg wild gereden dan is de kans op het rijden van schade groot en zijn de kosten hoger. Ook is het belangrijk dat de techniek goed in de gate wordt gehouden, een voorbeeld is bijvoorbeeld een ketting die niet goed wordt gesmeerd of een ketting die niet goed wordt gespannen. Normaal doet men toch wel een aantal dagen met een tandwiel en ketting set, maar wordt er niet goed mee omgegaan dan kan het zijn dat het al na 5 of 10 minuten stuk of versleten is. Dit alles kan het budget groter of kleiner maken. Ook is het budget natuurlijk afhankelijk van de soort kart die wordt gekocht, voor een Honda Prokart zal het budget een stuk lager zijn en voor een 125cc schakelkart met roterende inlaat zal het budget een stuk groter moeten zijn. Een laatste punt dat vrij belangrijk is en waar zeker op moeten worden gelet is de kartbaan waarop je zou willen gaan rijden. Op sommige banen mag niet met een tweetaktmotor worden gereden vanwege geluidsproblemen. Voor het aanschaffen van een kart moet je in ieder geval een ding goed onthouden, maak geen overhaaste beslissingen en laat je goed informeren bij het aanschaffen van een kart en wat misschien nog wat het belangrijkste is, maak eerst een budget voordat je een kart koopt. Het bedrag dat je uiteindelijk uitgeeft ligt meestal een stuk hoger dan je achteraf eigenlijk had gedacht.

 

 terug

Laatst aangepast op donderdag 11 november 2010 00:05